Beslispunt:
12.3 Patiëntenregistratie
Uitval van patiënten binnen ziekenhuizen registreren en analyseren.
Laatste update:
01-april-2025Status van dit beslispunt
Het beslispunt wordt lokaal uitgevoerd.
Toelichting:
In beide Zeeuwse ziekenhuizen maakt men gebruik van manieren om patiënten te herinneren aan hun afspraak. Het projectteam Inwonerparticipatie zal bij de ziekenhuizen navragen wat de cijfers zijn een jaar na invoering van de telefonische herinnering.
Wat gebeurt er al?
- Adrz gaf in maart 2024 aan dat 7 tot 8 procent van de mensen komt niet opdagen bij een poli-afspraak. Om no-show van patiënten te voorkomen. Twee dagen voor hun afspraak worden patiënten van Adrz ’s avonds gebeld met een herinnering. Helaas kan niet iedereen gebeld worden, maar mensen die bijvoorbeeld eerder niet zijn komen opdagen krijgen een telefonische herinnering. In oktober 2024 bleek dat deze herinneringstelefoontjes 1.400 no-shows hebben voorkomen.
- Ook ZorgSaam helpt patiënten bij het herinneren van een afspraak met een van hun artsen of andere zorgverleners. Voor een groot aantal spreekuren kan de patiënt via zijn e-mailadres een herinnering ontvangen. De herinnering ontvangt de patiënt twee dagen van te voren. Patiënten die geen e-mailadres hebben of die geen e-mail willen ontvangen, kunnen het bericht per sms krijgen op een mobiele telefoon.